OULUN BRÄNDI: KOULU-, EKO- JA YHTEISÖKAUPUNKI OULU
Brändillä tarkoitetaan lyhyesti sanoen tuotteeseen tai palveluun liittyvää myönteistä mainetta. Suurella rahalla mainostoimiston avulla kehitetty brändi on torso, jos se on historiaton ja epäaito mahtilauseke.
Jos brändin ylipäätänsä voi luoda kaupungille, se tulee rakentaa kestävälle pohjalle, nöyrästi oululaisia kuunnellen. Minkälaisessa kaupungissa oululaiset haluavat asua, tehdä työtä ja kasvattaa lapsia? Mikä houkuttelee muuttamaan Ouluun? Onko Oulu suurta ihannoiva business- ja teknologiakaupunki, jossa älytaulut, tietotorit ja peliscreenit täyttävät katukuvan? Vai onko se kaupunki, joka edistää asukkaidensa henkistä ja sosiaalista hyvinvointia sekä terveyttä koulutuksen, kulttuurin, yhteisöllisyyden ja kestävän kehityksen avulla teknologian ollessa palvelijan roolissa?
Kannustamme Oulua rakentamaan brändiään jälkimmäisen vaihtoehdon varaan. Käytännössä se tarkoittaa muun muassa sitä, että brändiä rakennetaan Oulun historialle koulukaupunkina ja sen statukselle lasten ja nuorten kulttuurikaupunkina. Kestävän kehityksen ja yhteisöllisyyden juuret kasvavat historiallisesta ihminen-luontosuhteesta: tervaa on kuljetettu ja lohta pyydetty Oulujoella samassa veneessä yhdessä soutaen. 'Maailman tila 2010' -raportista voi lukea, miksi kestävä kehitys on elinehto ei vain Oulun, vaan koko ihmiskunnan tulevaisuudelle.
Mitä brändi on tekojen tasolla? Oulussa koulutukseen panostetaan opintien alusta huippuyliopistoon saakka. Lapsuutta suojellaan, lasten itsetuntoa ja oppimista tuetaan rakentamalla turvallinen, lapsen kehitystä eri ikävaiheissa tukeva kouluympäristö. Kasvatuksen asiantuntijoita, eikä vähiten opettajia, kuunnellaan kouluratkaisuissa. Opetus perustuu tutkivaan oppimiseen sekä eettisten ja sosiaalisten arvojen pohdintaan. Lapsia ja perheitä koskevaa päätöksentekoa ohjaa lasten etu ja arjen sujuvuus. Kaupunki on valtakunnallinen edelläkävijä lapsivaikutusten arvioinnissa!
Kestävä kehitys ja lähipalveluiden turvaaminen ovat lähtökohtana yhdyskuntasuunnittelussa. Kouluverkko ja kevyenliikenteenväylät suunnitellaan niin, että pienimmätkin koululaiset voivat kulkea koulumatkansa jalkaisin tai pyörällä. Joukkoliikenteestä tehdään kilpailukykyinen vaihtoehto yksityisautoilulle. Matkailijat ajelevat laina- tai vuokrapyörillä kauniin kulttuurikaupungin kesätapahtumiin. Ekoteot ovat päiväkotien, koulujen ja aikuisten työpaikkojen arkipäivää. Oulussa annetaan arvo vanhalle eikä esimerkiksi toimivia koulurakennuksia hylätä uuden tieltä. Teknologiainnovaatiot syntyvät kestävän kehityksen ympärille. Oulu rikkoo ennätyksiä CO2-päästöjen vähentämisessä!
Yhteisöllisessä Oulussa kuntalaisia rohkaistaan yhdessä toimimiseen. Päätöksenteko on avointa ja kaupunkilaisia arvostavaa. Seniorikansalaiset ovat osa yhteisöä, jolloin myös lapset oppivat arvostamaan sukupolvien viisautta ja jatkumoa. Oulu ottaa vastaan muualta muuttaneet suvaitsevasti erilaisuutta arvostaen.
Kun pieni on suurta ja vähän on paljon, Oulu kukoistaa!
Terhi Jokelainen
Brändillä tarkoitetaan lyhyesti sanoen tuotteeseen tai palveluun liittyvää myönteistä mainetta. Suurella rahalla mainostoimiston avulla kehitetty brändi on torso, jos se on historiaton ja epäaito mahtilauseke.
Jos brändin ylipäätänsä voi luoda kaupungille, se tulee rakentaa kestävälle pohjalle, nöyrästi oululaisia kuunnellen. Minkälaisessa kaupungissa oululaiset haluavat asua, tehdä työtä ja kasvattaa lapsia? Mikä houkuttelee muuttamaan Ouluun? Onko Oulu suurta ihannoiva business- ja teknologiakaupunki, jossa älytaulut, tietotorit ja peliscreenit täyttävät katukuvan? Vai onko se kaupunki, joka edistää asukkaidensa henkistä ja sosiaalista hyvinvointia sekä terveyttä koulutuksen, kulttuurin, yhteisöllisyyden ja kestävän kehityksen avulla teknologian ollessa palvelijan roolissa?
Kannustamme Oulua rakentamaan brändiään jälkimmäisen vaihtoehdon varaan. Käytännössä se tarkoittaa muun muassa sitä, että brändiä rakennetaan Oulun historialle koulukaupunkina ja sen statukselle lasten ja nuorten kulttuurikaupunkina. Kestävän kehityksen ja yhteisöllisyyden juuret kasvavat historiallisesta ihminen-luontosuhteesta: tervaa on kuljetettu ja lohta pyydetty Oulujoella samassa veneessä yhdessä soutaen. 'Maailman tila 2010' -raportista voi lukea, miksi kestävä kehitys on elinehto ei vain Oulun, vaan koko ihmiskunnan tulevaisuudelle.
Mitä brändi on tekojen tasolla? Oulussa koulutukseen panostetaan opintien alusta huippuyliopistoon saakka. Lapsuutta suojellaan, lasten itsetuntoa ja oppimista tuetaan rakentamalla turvallinen, lapsen kehitystä eri ikävaiheissa tukeva kouluympäristö. Kasvatuksen asiantuntijoita, eikä vähiten opettajia, kuunnellaan kouluratkaisuissa. Opetus perustuu tutkivaan oppimiseen sekä eettisten ja sosiaalisten arvojen pohdintaan. Lapsia ja perheitä koskevaa päätöksentekoa ohjaa lasten etu ja arjen sujuvuus. Kaupunki on valtakunnallinen edelläkävijä lapsivaikutusten arvioinnissa!
Kestävä kehitys ja lähipalveluiden turvaaminen ovat lähtökohtana yhdyskuntasuunnittelussa. Kouluverkko ja kevyenliikenteenväylät suunnitellaan niin, että pienimmätkin koululaiset voivat kulkea koulumatkansa jalkaisin tai pyörällä. Joukkoliikenteestä tehdään kilpailukykyinen vaihtoehto yksityisautoilulle. Matkailijat ajelevat laina- tai vuokrapyörillä kauniin kulttuurikaupungin kesätapahtumiin. Ekoteot ovat päiväkotien, koulujen ja aikuisten työpaikkojen arkipäivää. Oulussa annetaan arvo vanhalle eikä esimerkiksi toimivia koulurakennuksia hylätä uuden tieltä. Teknologiainnovaatiot syntyvät kestävän kehityksen ympärille. Oulu rikkoo ennätyksiä CO2-päästöjen vähentämisessä!
Yhteisöllisessä Oulussa kuntalaisia rohkaistaan yhdessä toimimiseen. Päätöksenteko on avointa ja kaupunkilaisia arvostavaa. Seniorikansalaiset ovat osa yhteisöä, jolloin myös lapset oppivat arvostamaan sukupolvien viisautta ja jatkumoa. Oulu ottaa vastaan muualta muuttaneet suvaitsevasti erilaisuutta arvostaen.
Kun pieni on suurta ja vähän on paljon, Oulu kukoistaa!
Terhi Jokelainen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti